Rajd 52 Renovering

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarens profilbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1604
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av SS440-80 »

Ställer man in brytaravståndet korrekt med nedslita spetsar, så ändras abrisstiden (tiden magneterna behöver för att ladda upp inför gnistbildning) och då blir spänningen till tändspolen lägre, med sämre gnista som resultat. Gnistan kan även utebli under kompression.

Behöver inte vara kontaktytorna på spetsarna som är slut för att spöka med abriss, det kan även vara bakelitklacken mot svänghjulet som är nedsliten.
Kawasaki drifter 440
Inlägg: 260
Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
Ort: Ränkesed Sweden

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av Kawasaki drifter 440 »

SS440-80 skrev: 04 mar 2024, 15:22 Ställer man in brytaravståndet korrekt med nedslita spetsar, så ändras abrisstiden (tiden magneterna behöver för att ladda upp inför gnistbildning) och då blir spänningen till tändspolen lägre, med sämre gnista som resultat. Gnistan kan även utebli under kompression.

Behöver inte vara kontaktytorna på spetsarna som är slut för att spöka med abriss, det kan även vara bakelitklacken mot svänghjulet som är nedsliten.
Går det att få tag i sån klack tro?
Ska beställa allt det jag nämnt innan med så man kan utesluta sakerna en efter en,synd bara att det inte finns Bosch tändspolar att tillgå...
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
Användarens profilbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1604
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av SS440-80 »

Bakelitklacken sitter på brytarspetsen. Så om du misstänker att brytarna kan vara slitna, köp nya.
Kom ihåg att lägga på lite olja på smörjfilten som ska smörja klacken när den går mot svänghjulsnavet.
Kawasaki drifter 440
Inlägg: 260
Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
Ort: Ränkesed Sweden

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av Kawasaki drifter 440 »

Dagens minipyssel,byte av tändspole,tändkablar och tändhattar 💪
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
Användarens profilbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1604
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av SS440-80 »

Snyggt med röda tändkablar 👍
Använder du resistortändhattar?

Själv har jag gått ifrån både resistorstift och resistortändhattar. Finns ingen som har analog TV längre, radioavstörning behövs knappt.
Användarens profilbild
swampen
Inlägg: 378
Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
Kontakt:

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av swampen »

SS440-80 skrev: 08 mar 2024, 20:01 Snyggt med röda tändkablar 👍
Använder du resistortändhattar?

Själv har jag gått ifrån både resistorstift och resistortändhattar. Finns ingen som har analog TV längre, radioavstörning behövs knappt.
Jag tycker också att dom bara orsakar problem , undviker sånt in i de sista!.


Snyggt blev de!! Trevligt!
Rajden ärFavoriten!
Kawasaki drifter 440
Inlägg: 260
Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
Ort: Ränkesed Sweden

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av Kawasaki drifter 440 »

SS440-80 skrev: 08 mar 2024, 20:01 Snyggt med röda tändkablar 👍
Använder du resistortändhattar?

Själv har jag gått ifrån både resistorstift och resistortändhattar. Finns ingen som har analog TV längre, radioavstörning behövs knappt.
Köpte några universal NGK tändhattar på bara,samma som på andra Rajden👍
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
Kawasaki drifter 440
Inlägg: 260
Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
Ort: Ränkesed Sweden

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av Kawasaki drifter 440 »

swampen skrev: 08 mar 2024, 21:14
SS440-80 skrev: 08 mar 2024, 20:01 Snyggt med röda tändkablar 👍
Använder du resistortändhattar?

Själv har jag gått ifrån både resistorstift och resistortändhattar. Finns ingen som har analog TV längre, radioavstörning behövs knappt.
Jag tycker också att dom bara orsakar problem , undviker sånt in i de sista!.


Snyggt blev de!! Trevligt!
Var jämt lite lättare att få dit röda tändkablar då dom är mjukare än svarta👍
Men har problem fortfarande med att skotern inte får bensin.
Rev isär förgasaren igen och blåste rent vid nålventilen osv och monterade ihop igen.
Det tände till 1 gång men sen helt dött igen.
Vad kan felet vara? Förgasaren suger bensin som den ska men stiften är snustorra ändå🤔
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
Kawasaki drifter 440
Inlägg: 260
Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
Ort: Ränkesed Sweden

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av Kawasaki drifter 440 »

Kawasaki drifter 440 skrev: 08 mar 2024, 21:35
SS440-80 skrev: 08 mar 2024, 20:01 Snyggt med röda tändkablar 👍
Använder du resistortändhattar?

Själv har jag gått ifrån både resistorstift och resistortändhattar. Finns ingen som har analog TV längre, radioavstörning behövs knappt.
Köpte några universal NGK tändhattar på Rinab bara,samma som på andra Rajden👍
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
Användarens profilbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1604
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av SS440-80 »

[/quote]

Var jämt lite lättare att få dit röda tändkablar då dom är mjukare än svarta👍
Men har problem fortfarande med att skotern inte får bensin.
Rev isär förgasaren igen och blåste rent vid nålventilen osv och monterade ihop igen.
Det tände till 1 gång men sen helt dött igen.
Vad kan felet vara? Förgasaren suger bensin som den ska men stiften är snustorra ändå🤔
[/quote]

Är du helt hundra på att förgasaren suger upp soppa?
Du kör ju med genomskinliga bränsleledningar så du ser ju att det kommer bensin, vilket alltid är ett plus... Men hur ser det ut i returledningen? Ser det ut att gå lika mycket bensin i retur som det sugs till förgasaren? Isåfall har du stopp i flödesgenomgången i förgasaren.

Funkar det att starta och sedan hålla igång motorn med startgas i förgasarens insug? Om det funkar så har du helt klart ett problem i själva förgasaren. Dags för konvertering till flottörförgasare?? Spjäll eller trottel spelar ingen roll, de är pålitliga bägge typerna.
Kawasaki drifter 440
Inlägg: 260
Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
Ort: Ränkesed Sweden

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av Kawasaki drifter 440 »

Ja den suger upp bensin utan problem och det var välfyllt när jag rev isär förut👍
Ger.man en "sup " i cylindrarna så kommer den igång och går sen,har ju renoverat denna förgasaren och då startade skotern utan problem. Tänkte testa byta nålventil ifall det är den som kärvar 🤔
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
Snöstjärnan
Inlägg: 117
Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
Ort: Arvika

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av Snöstjärnan »

SS440-80 skrev: 08 mar 2024, 20:01 Snyggt med röda tändkablar 👍
Använder du resistortändhattar?

Själv har jag gått ifrån både resistorstift och resistortändhattar. Finns ingen som har analog TV längre, radioavstörning behövs knappt.
Jag har fortfarande analog :lol: kör dock aldrig skoter samtidigt som jag tittar på TV :mrgreen:
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
Snöstjärnan
Inlägg: 117
Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
Ort: Arvika

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av Snöstjärnan »

[quote=SS440-80 post_id=107020

Är du helt hundra på att förgasaren suger upp soppa?
Du kör ju med genomskinliga bränsleledningar så du ser ju att det kommer bensin, vilket alltid är ett plus... Men hur ser det ut i returledningen? Ser det ut att gå lika mycket bensin i retur som det sugs till förgasaren? Isåfall har du stopp i flödesgenomgången i förgasaren.

Funkar det att starta och sedan hålla igång motorn med startgas i förgasarens insug? Om det funkar så har du helt klart ett problem i själva förgasaren. Dags för konvertering till flottörförgasare?? Spjäll eller trottel spelar ingen roll, de är pålitliga bägge typerna.
[/quote]

Någon returledning har han inte. Han bytte till en från mikuni till en tilotson. Tror dock felet hela tiden har varit tändningsproblem. Problemet att den inte släpper in bensin nu är nog som han sa själv, nålventilen som kärvar.
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
Snöstjärnan
Inlägg: 117
Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
Ort: Arvika

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av Snöstjärnan »

Vill bara förtydliga att jag har varit med han vid ett par tillfällen och kikat på skotern. Då har den sugit bensin som den ska men den skjuter och misständer och ibland låter de som att den går på 1 cylinder. Blir ingen större skillnad när man justerar bränslet. Han får byta brytare och prova igen.
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
Kawasaki drifter 440
Inlägg: 260
Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
Ort: Ränkesed Sweden

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av Kawasaki drifter 440 »

Bytte nålventil och det löste problemet med bränslet.
Men startar ändå inte av någon anledning,inte ens med startgas...
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
Kawasaki drifter 440
Inlägg: 260
Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
Ort: Ränkesed Sweden

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av Kawasaki drifter 440 »

Vad kan vara fel när skotern vägrar starta? Den tänder till men orkar inte komma igång så att säga.
Nya brytare sitter på nu och har fin gnista.
Även bytt stift,tändkablar,spole så börjar bli jävligt less på skiten.
Börjar fundera om det är nåt fel på förgasaren istället då stiften blir blöta när man gjort enstaka ryck...
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
Användarens profilbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1604
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av SS440-80 »

När du får den att starta, testa att spreja startgas bakom primärvariatorn och om möjligt in till svänghjulet. Du kan ha dåliga vevaxeltätningar.

Och har du kollat kompressionen? Är ju en gammal motor, så kolvringarna kanske inte tätar ordentligt längre.
Kawasaki drifter 440
Inlägg: 260
Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
Ort: Ränkesed Sweden

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av Kawasaki drifter 440 »

SS440-80 skrev: 09 feb 2025, 21:03 När du får den att starta, testa att spreja startgas bakom primärvariatorn och om möjligt in till svänghjulet. Du kan ha dåliga vevaxeltätningar.

Och har du kollat kompressionen? Är ju en gammal motor, så kolvringarna kanske inte tätar ordentligt längre.
Några minuter efter jag skrev inlägget så startade den otroligt nog och gick fint i några minuter innan det blev stopp igen.
Rev isär förgasaren och bytte ett membran då jag fick se att det var skadat,bytte även bränslefilter.
Planen är nu att göra ett kastbyte av förgasare med andra Rajden för art utesluta att det är just förgasarfel💪🏼
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
Användarens profilbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1604
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av SS440-80 »

Bra tänkt :thumbright:
Berätta hur det gick.
Har en Rajd R60, med kohler 340, som snart ska få ett förgasarbyte. Får du det att funka bra med din Tillotson, så kanske det blir en sån...
Kawasaki drifter 440
Inlägg: 260
Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
Ort: Ränkesed Sweden

Re: Rajd 52 Renovering

Inlägg av Kawasaki drifter 440 »

SS440-80 skrev: 10 feb 2025, 12:23 Bra tänkt :thumbright:
Berätta hur det gick.
Har en Rajd R60, med kohler 340, som snart ska få ett förgasarbyte. Får du det att funka bra med din Tillotson, så kanske det blir en sån...
På den andra Rajden bytte jag från Walbro till en Tillotson och den har funkat väldigt bra,ska kolla spec på den sen :thumbright:
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
Skriv svar