Rajd 52 Renovering
Re: Rajd 52 Renovering
Ställer man in brytaravståndet korrekt med nedslita spetsar, så ändras abrisstiden (tiden magneterna behöver för att ladda upp inför gnistbildning) och då blir spänningen till tändspolen lägre, med sämre gnista som resultat. Gnistan kan även utebli under kompression.
Behöver inte vara kontaktytorna på spetsarna som är slut för att spöka med abriss, det kan även vara bakelitklacken mot svänghjulet som är nedsliten.
Behöver inte vara kontaktytorna på spetsarna som är slut för att spöka med abriss, det kan även vara bakelitklacken mot svänghjulet som är nedsliten.
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
- Ort: Ränkesed Sweden
Re: Rajd 52 Renovering
Går det att få tag i sån klack tro?SS440-80 skrev: ↑04 mar 2024, 15:22 Ställer man in brytaravståndet korrekt med nedslita spetsar, så ändras abrisstiden (tiden magneterna behöver för att ladda upp inför gnistbildning) och då blir spänningen till tändspolen lägre, med sämre gnista som resultat. Gnistan kan även utebli under kompression.
Behöver inte vara kontaktytorna på spetsarna som är slut för att spöka med abriss, det kan även vara bakelitklacken mot svänghjulet som är nedsliten.
Ska beställa allt det jag nämnt innan med så man kan utesluta sakerna en efter en,synd bara att det inte finns Bosch tändspolar att tillgå...
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
Re: Rajd 52 Renovering
Bakelitklacken sitter på brytarspetsen. Så om du misstänker att brytarna kan vara slitna, köp nya.
Kom ihåg att lägga på lite olja på smörjfilten som ska smörja klacken när den går mot svänghjulsnavet.
Kom ihåg att lägga på lite olja på smörjfilten som ska smörja klacken när den går mot svänghjulsnavet.
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
- Ort: Ränkesed Sweden
Re: Rajd 52 Renovering
Dagens minipyssel,byte av tändspole,tändkablar och tändhattar 
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
Re: Rajd 52 Renovering
Snyggt med röda tändkablar 
Använder du resistortändhattar?
Själv har jag gått ifrån både resistorstift och resistortändhattar. Finns ingen som har analog TV längre, radioavstörning behövs knappt.
Använder du resistortändhattar?
Själv har jag gått ifrån både resistorstift och resistortändhattar. Finns ingen som har analog TV längre, radioavstörning behövs knappt.
- swampen
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
- Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
- Kontakt:
Re: Rajd 52 Renovering
Jag tycker också att dom bara orsakar problem , undviker sånt in i de sista!.
Snyggt blev de!! Trevligt!
Rajden ärFavoriten!
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
- Ort: Ränkesed Sweden
Re: Rajd 52 Renovering
Köpte några universal NGK tändhattar på bara,samma som på andra Rajden
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
- Ort: Ränkesed Sweden
Re: Rajd 52 Renovering
Var jämt lite lättare att få dit röda tändkablar då dom är mjukare än svarta
Men har problem fortfarande med att skotern inte får bensin.
Rev isär förgasaren igen och blåste rent vid nålventilen osv och monterade ihop igen.
Det tände till 1 gång men sen helt dött igen.
Vad kan felet vara? Förgasaren suger bensin som den ska men stiften är snustorra ändå
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
- Ort: Ränkesed Sweden
Re: Rajd 52 Renovering
Kawasaki drifter 440 skrev: ↑08 mar 2024, 21:35Köpte några universal NGK tändhattar på Rinab bara,samma som på andra Rajden![]()
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
Re: Rajd 52 Renovering
[/quote]
Var jämt lite lättare att få dit röda tändkablar då dom är mjukare än svarta
Men har problem fortfarande med att skotern inte får bensin.
Rev isär förgasaren igen och blåste rent vid nålventilen osv och monterade ihop igen.
Det tände till 1 gång men sen helt dött igen.
Vad kan felet vara? Förgasaren suger bensin som den ska men stiften är snustorra ändå
[/quote]
Är du helt hundra på att förgasaren suger upp soppa?
Du kör ju med genomskinliga bränsleledningar så du ser ju att det kommer bensin, vilket alltid är ett plus... Men hur ser det ut i returledningen? Ser det ut att gå lika mycket bensin i retur som det sugs till förgasaren? Isåfall har du stopp i flödesgenomgången i förgasaren.
Funkar det att starta och sedan hålla igång motorn med startgas i förgasarens insug? Om det funkar så har du helt klart ett problem i själva förgasaren. Dags för konvertering till flottörförgasare?? Spjäll eller trottel spelar ingen roll, de är pålitliga bägge typerna.
Var jämt lite lättare att få dit röda tändkablar då dom är mjukare än svarta
Men har problem fortfarande med att skotern inte får bensin.
Rev isär förgasaren igen och blåste rent vid nålventilen osv och monterade ihop igen.
Det tände till 1 gång men sen helt dött igen.
Vad kan felet vara? Förgasaren suger bensin som den ska men stiften är snustorra ändå
[/quote]
Är du helt hundra på att förgasaren suger upp soppa?
Du kör ju med genomskinliga bränsleledningar så du ser ju att det kommer bensin, vilket alltid är ett plus... Men hur ser det ut i returledningen? Ser det ut att gå lika mycket bensin i retur som det sugs till förgasaren? Isåfall har du stopp i flödesgenomgången i förgasaren.
Funkar det att starta och sedan hålla igång motorn med startgas i förgasarens insug? Om det funkar så har du helt klart ett problem i själva förgasaren. Dags för konvertering till flottörförgasare?? Spjäll eller trottel spelar ingen roll, de är pålitliga bägge typerna.
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
- Ort: Ränkesed Sweden
Re: Rajd 52 Renovering
Ja den suger upp bensin utan problem och det var välfyllt när jag rev isär förut
Ger.man en "sup " i cylindrarna så kommer den igång och går sen,har ju renoverat denna förgasaren och då startade skotern utan problem. Tänkte testa byta nålventil ifall det är den som kärvar
Ger.man en "sup " i cylindrarna så kommer den igång och går sen,har ju renoverat denna förgasaren och då startade skotern utan problem. Tänkte testa byta nålventil ifall det är den som kärvar
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
- Ort: Arvika
Re: Rajd 52 Renovering
Jag har fortfarande analog


Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
- Ort: Arvika
Re: Rajd 52 Renovering
[quote=SS440-80 post_id=107020
Är du helt hundra på att förgasaren suger upp soppa?
Du kör ju med genomskinliga bränsleledningar så du ser ju att det kommer bensin, vilket alltid är ett plus... Men hur ser det ut i returledningen? Ser det ut att gå lika mycket bensin i retur som det sugs till förgasaren? Isåfall har du stopp i flödesgenomgången i förgasaren.
Funkar det att starta och sedan hålla igång motorn med startgas i förgasarens insug? Om det funkar så har du helt klart ett problem i själva förgasaren. Dags för konvertering till flottörförgasare?? Spjäll eller trottel spelar ingen roll, de är pålitliga bägge typerna.
[/quote]
Någon returledning har han inte. Han bytte till en från mikuni till en tilotson. Tror dock felet hela tiden har varit tändningsproblem. Problemet att den inte släpper in bensin nu är nog som han sa själv, nålventilen som kärvar.
Är du helt hundra på att förgasaren suger upp soppa?
Du kör ju med genomskinliga bränsleledningar så du ser ju att det kommer bensin, vilket alltid är ett plus... Men hur ser det ut i returledningen? Ser det ut att gå lika mycket bensin i retur som det sugs till förgasaren? Isåfall har du stopp i flödesgenomgången i förgasaren.
Funkar det att starta och sedan hålla igång motorn med startgas i förgasarens insug? Om det funkar så har du helt klart ett problem i själva förgasaren. Dags för konvertering till flottörförgasare?? Spjäll eller trottel spelar ingen roll, de är pålitliga bägge typerna.
[/quote]
Någon returledning har han inte. Han bytte till en från mikuni till en tilotson. Tror dock felet hela tiden har varit tändningsproblem. Problemet att den inte släpper in bensin nu är nog som han sa själv, nålventilen som kärvar.
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
- Ort: Arvika
Re: Rajd 52 Renovering
Vill bara förtydliga att jag har varit med han vid ett par tillfällen och kikat på skotern. Då har den sugit bensin som den ska men den skjuter och misständer och ibland låter de som att den går på 1 cylinder. Blir ingen större skillnad när man justerar bränslet. Han får byta brytare och prova igen.
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
- Ort: Ränkesed Sweden
Re: Rajd 52 Renovering
Bytte nålventil och det löste problemet med bränslet.
Men startar ändå inte av någon anledning,inte ens med startgas...
Men startar ändå inte av någon anledning,inte ens med startgas...
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
- Ort: Ränkesed Sweden
Re: Rajd 52 Renovering
Vad kan vara fel när skotern vägrar starta? Den tänder till men orkar inte komma igång så att säga.
Nya brytare sitter på nu och har fin gnista.
Även bytt stift,tändkablar,spole så börjar bli jävligt less på skiten.
Börjar fundera om det är nåt fel på förgasaren istället då stiften blir blöta när man gjort enstaka ryck...
Nya brytare sitter på nu och har fin gnista.
Även bytt stift,tändkablar,spole så börjar bli jävligt less på skiten.
Börjar fundera om det är nåt fel på förgasaren istället då stiften blir blöta när man gjort enstaka ryck...
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
Re: Rajd 52 Renovering
När du får den att starta, testa att spreja startgas bakom primärvariatorn och om möjligt in till svänghjulet. Du kan ha dåliga vevaxeltätningar.
Och har du kollat kompressionen? Är ju en gammal motor, så kolvringarna kanske inte tätar ordentligt längre.
Och har du kollat kompressionen? Är ju en gammal motor, så kolvringarna kanske inte tätar ordentligt längre.
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
- Ort: Ränkesed Sweden
Re: Rajd 52 Renovering
Några minuter efter jag skrev inlägget så startade den otroligt nog och gick fint i några minuter innan det blev stopp igen.
Rev isär förgasaren och bytte ett membran då jag fick se att det var skadat,bytte även bränslefilter.
Planen är nu att göra ett kastbyte av förgasare med andra Rajden för art utesluta att det är just förgasarfel
Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
Re: Rajd 52 Renovering
Bra tänkt
Berätta hur det gick.
Har en Rajd R60, med kohler 340, som snart ska få ett förgasarbyte. Får du det att funka bra med din Tillotson, så kanske det blir en sån...

Berätta hur det gick.
Har en Rajd R60, med kohler 340, som snart ska få ett förgasarbyte. Får du det att funka bra med din Tillotson, så kanske det blir en sån...
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: 21 okt 2010, 12:24
- Ort: Ränkesed Sweden
Re: Rajd 52 Renovering
På den andra Rajden bytte jag från Walbro till en Tillotson och den har funkat väldigt bra,ska kolla spec på den sen

Ockelbo 300-1968
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982
Rajd 52 ( Pågående Renovering)
Rajd 52 ( Körbar)
Lynx 40-1970
Ockelbo 4000-1982