Rotax 503 dör vid gaspådrag

Chassie, Drivlina, osv
Barbiekent
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 jan 2025, 20:24

Rotax 503 dör vid gaspådrag

Inlägg av Barbiekent »

Maskinen är en Lynx 5900 -05 med en Rotax 503 med dubbla förgasare. Maskinen har endast gått 150 mil och den har stått något år innan den togs i bruk igen denna säsongen. Förgasarna ultraljudstvättades nyligen (ej av mig).

När motorn är varm och maskinen står på tomgång och man gasar iväg så bluddrar/tvekar den. Trycker man full gas från tomgång (med varm motor) stannar den. Får ta om på gasen för att den inte ska dö/stanna och när man fått upp varvet går den bra. Upplever att det är som att köra med choken i. Upplever att den går lite orent på mellanregistret också. När motorn är kall bluddrar den i princip inget alls.

När den ska startas från kall kan choken INTE användas för då startar inte maskinen. Utan choken startar den hur enkelt som helst från kall. Lägger man i choken, oavsett varm eller kall motor, så tvärdör den.

Båda stiften är blöta efter att man kört.

Tomgången är bra och den kan stå på tomgång utan att stanna. När man kör och sedan släpper gasen och stannar är tomgången något högre för att sedan sjunka efter någon sekund, detta vid varm motor.

Jag har testat att spraya startgas runt områden där jag läst mig till att dessa motorer kan suga tjuvluft (insug, packbox vev, cylinderfot). När jag sprayat har tomgången INTE påverkats.

Jag har också testat att slacka på chokevajrarna utan resultat.

Vad borde jag testa härnäst?

Kan luftskruvarna vara felställda? (Tänker om skruvarna ej justerats in efter förgasartvätt)
Användarens profilbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1601
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Rotax 503 dör vid gaspådrag

Inlägg av SS440-80 »

Om den går fett (som den verkar att göra) så får den antingen för mycket bränsle, eller också är lufttillförseln strypt. Eller lite mera långsökt, att avgassystemet är tätt.

Det borde logiskt sett inte vara förgasarna, då bägge cylindrarna är drabbade lika mycket.
Men skulle det vara att något skett på förgasarna vid rengörning, så är det väl bara några få saker som kan vara.
Flottörnivån felaktig.
Punktering på flottörer (men då borde den inte gå bra på tomgång)
Blandskruvar feljusterade (påverkar bara gaspådrag upp till 1/4-del)
Choke läcker, alltså chokepluncharna fastnar i sitt lopp eller gummit i botten av chokepluncharna hårda/utslitna och läcker.
Skulle kunna vara läckage från bränslepumpen till vevhuset, men då skulle bara ena cylindern gå fett.

Om det är luftsidan som är blockerad, alltså tätt i luftburken, så får man öppna och göra rent den. Du kan även testa att köra lite utan luftburken ansluten mot förgasarna och känna om det är någon skillnad.

Är det avgassystemet som är igenproppat, så kan det vara ett musbo eller liknande i ljuddämparen. Eller om det är någon insatsdel i dämparen som rostat loss och ligger och blockerar. Hörs väl om du tar loss och skakar ljuddämparen.

Det kan faktiskt även vara tändningsrelaterat, om du har en CDI som ger förskjuten tändkurva beroende på varvtal och CDI:n gått sönder så kan det bli tok med tändningen. Även en avbruten krysskil som fått svänghjulet att röra sig lite på vevaxeln kan ge det symptomet.
Barbiekent
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 jan 2025, 20:24

Re: Rotax 503 dör vid gaspådrag

Inlägg av Barbiekent »

SS440-80 skrev: 27 jan 2025, 17:39 Skulle kunna vara läckage från bränslepumpen till vevhuset, men då skulle bara ena cylindern gå fett.
Tusen tack för tipsen!

När jag skruvade ur stiften så var stiftet på PTO-sidan mera blött än det på MAG-sidan, betydligt blötare faktiskt.

Finns det något sätt att kontrollera funktionen på bränslepumpen?
Användarens profilbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1601
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Rotax 503 dör vid gaspådrag

Inlägg av SS440-80 »

Antar att bränslepumpen har 4 anslutningar?
Alltså en IN från tanken och två UT till förgasarna, och en anslutning för vakumslangen från motorblocket?

För att testa bränslepumpens funktion så tar du loss bränsleslangarna på förgasarna, tar ur tändstiften och trycker ned dödarknappen så att inte tändspolen behöver jobba mot ojordade tändstift, sedan drar du runt motorn med startsnöret eller ännu bättre om du har elstart.
Nu ska det sprutta ut bensin ur bägge bränsleslangarna. Funkar det så vet du att förgasarna får bränsle.
Montera tillbaka slangarna på förgasarna.

För att kolla om ett membran i pumpen läcker bränsle direkt in i vevhuset så kan du ta loss vakumslangen på pumpen och montera på ett transparent bränslefilter och en bit slang vidare till pumpen. Dra nu runt motorn igen ett tag, kontrollera sedan bränslefiltret. Har du fått in bränsle i det så har du ett läckage i pumpen.
Användarens profilbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1601
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Rotax 503 dör vid gaspådrag

Inlägg av SS440-80 »

Testet med bränslefiltret på vakumslangen kan du iofs göra med startad motor.
Läcker det i pumpen så visar det sig nog ganska fort då.
Barbiekent
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 jan 2025, 20:24

Re: Rotax 503 dör vid gaspådrag

Inlägg av Barbiekent »

Tusen tack för tipsen!

Jag har plockat bort förgasarna. Bensinslangarna hänger löst i motorutrymmet. Vakumslangen har jag lossat från vevhuset.

När jag suger i vakumslangen kommer luft men ingen bensin. Jag kan också blåsa luft i vakumslangen, genom bränslepumpen, och då rinner det bensin ur bensinslangarna som hänger löst i motorutrymmet.

Ska jag kunna suga/blåsa från vakumslangen genom bränslepumpen?
Användarens profilbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1601
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Rotax 503 dör vid gaspådrag

Inlägg av SS440-80 »

Bra jobbat :thumbright: Du har hittat felet, pumpmembranet är trasigt.

Det finns renoveringssatser på t.ex Rinab.
Bara att lista ut vilken modell du ska ha. https://www.rinab.nu/#%7B%22c287c9ca2ca ... %3A0%7D%7D
Barbiekent
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 jan 2025, 20:24

Re: Rotax 503 dör vid gaspådrag

Inlägg av Barbiekent »

SS440-80 skrev: 28 jan 2025, 09:50 Bra jobbat :thumbright: Du har hittat felet, pumpmembranet är trasigt.

Det finns renoveringssatser på t.ex Rinab.
Bara att lista ut vilken modell du ska ha. https://www.rinab.nu/#%7B%22c287c9ca2ca ... %3A0%7D%7D
Tusen tack!

Då ska jag ta en djupdykning på Rinab. Tack så mycket för länken!
Barbiekent
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 jan 2025, 20:24

Re: Rotax 503 dör vid gaspådrag

Inlägg av Barbiekent »

SS440-80 skrev: 28 jan 2025, 09:50 Bra jobbat :thumbright: Du har hittat felet, pumpmembranet är trasigt.
Nu har jag renoverat pumpen.
Jag kan fortfarande suga och blåsa i vakumslangen dock. Luften kommer igenom det lilla "guldiga hålet" mitt på pumpen (ser ut som nåt filter), se bild.
Ska det göra det eller är pumpen skrot då?
173834647063259451111626651247.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1601
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Rotax 503 dör vid gaspådrag

Inlägg av SS440-80 »

Har aldrig skruvat med den modellen av pump, men har du nu renoverat pumpen så testa hur allt fungerar.
Går motorn bra, så då var det pumpen.
Är det ingen skillnad, ja då får du börja att felsöka på de andra alternativen som nämnts tidigare...

Pumpen är nog helt okej och funkar som den ska, nu med nya membran. Kan vara att det ska släppa förbi "överskottsluft" som gör att du kan blåsa igenom. Men samtidigt så är inte det logiskt heller, då vevhuset skulle kunna suga i sig tjuvluft via pumpen 🤔
Barbiekent
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 jan 2025, 20:24

Re: Rotax 503 dör vid gaspådrag

Inlägg av Barbiekent »

Nu har jag renoverat bränslepumpen, gjort ren förgasarna (det var en del ärg i dem), bytt chokeplunchar, bytt stift. Här nedan är bild på stiften, först MAG-sidan och sedan PTO-sidan.
Stiften (NGK B9ES) var nya inför testturen och ser ut enligt bilderna efter ca 20 minuter körning.
20250201_100639.jpg
20250201_101219.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1601
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Rotax 503 dör vid gaspådrag

Inlägg av SS440-80 »

Stiften ser lite blöta ut, men hade du kört med motorn så länge att den var uppe i ordentlig arbetstemperatur?

Om så, har du kollat lufttillförsel på insugssidan och evakuering på avgassidan?
Barbiekent
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 jan 2025, 20:24

Re: Rotax 503 dör vid gaspådrag

Inlägg av Barbiekent »

SS440-80 skrev: 02 feb 2025, 00:31 Stiften ser lite blöta ut, men hade du kört med motorn så länge att den var uppe i ordentlig arbetstemperatur?

Om så, har du kollat lufttillförsel på insugssidan och evakuering på avgassidan?
Japp maskinen var uppe i ordentlig temperatur.

Luftburken är rengjord så den går att äta ur om man önskar.
Avgassidan har jag inte kikat på ännu.

Jag har beställt nya nålventiler för att testa om det är dessa som inte fungerar som önskat och gör att den flödar över lite.

Det är nämligen så att tidigare ägare dragit dräneringsslangarna från förgasarna så de slutar väldigt högt upp, nästan ända uppe i överkant av förgasarnas bränsleutlopp. Detta får mig att tro att när det flödar över så rinner bensinen in i motorn istället för att rinna ut ur slangarna då slangarna har en högre slutpunkt/utloppspunkt än förgasarnas bränsleutlopp.
Användarens profilbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1601
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Rotax 503 dör vid gaspådrag

Inlägg av SS440-80 »

Jobbigt när man testar och testar, och det inte vill bli riktigt bra.

Vilken storlek är det på lågfartsmunstyckena?

Samma fråga om huvudmunstyckena?

Vilken spår i trottelnålen har du clipsen? (räknat uppifrån)

Hur många varv ut har du blandskruvarna?

Har du tagit kompressionsprov på cylindrarna?
Skriv svar