Classic? Eller veteran?

För dig som kommit en bit på vägen men inte riktigt är där än..
Användarens profilbild
swampen
Inlägg: 378
Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
Kontakt:

Classic? Eller veteran?

Inlägg av swampen »

Klassiker eller en veteran?
Är de inte 30 år som gäller som veteran för snöskotrar, lika som för bilar, mc och lastbilar?

Ispfall skulle väll en 1992 snöskoter vara en Veteran de med?.
Lika väl som att en Volvo 244 från 1992 är en veteran idag.
Rajden ärFavoriten!
A.Östlund
Inlägg: 95
Blev medlem: 26 jul 2014, 13:00
Ort: Svärdsjö

Re: Classic? Eller veteran?

Inlägg av A.Östlund »

Är väl upp till betraktaren, själv tycker ja veteran är fram till mitten på 70 talet, et 340 å sånna känns mer classic 🤠
Användarens profilbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1564
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Classic? Eller veteran?

Inlägg av SS440-80 »

Håller nog med om att en veteran är en skoter av mera "primitiv" modell, alltså ofta hjulboggie, ett icke genomtänkt (avstämt) avgassystem, membranförgasare, en förfärligt hemskt dålig fjädringsväg samt sittställning. Alltså en 60-tal och fram till mitten av 70-talet (undantaget de svenska skotrarna som inte ens blev hyfsat moderna förrän sent 80-tal.

Klassiker blir då ifrån runt 1977-1978 när även de enklare skotrarna kom med glidboggie, bättre variatorer och tunnlar i aluminium som t.ex ET-modellerna, JD Spitfire, många A-C och Ski-doo -modeller. De finska och svenska får väl inlemmas i klassiker typ när Finlandian kom och när Ockelbo blev svart.

Sedan blir det väl kanske en grupp som får kallas "modern klassiker" från början av 90-talet fram till 2003, när Ski-doo:s REV kom och Yamaha enbart tillverkade 4-taktare (undantaget Viking 540)

Så upplever jag skillnaderna ungefär.
//Robban.
Skriv svar